Putnik za Frankfurt - Agatha Christie - osvrt: Dragana Latinović

Kada uzmete da čitate Agathu Christie, ne postoji knjiga koja će Vas razočarati, ili bar nije postojala do sada. Ako očekujete starog dobrog Poirota, u ovoj knjizi njega nema. Kao zamjenu autorica nudi Ser Stafford Nyea, 45-godišnjeg pripadnika engleskog establišmenta. Hercule Poirot je imao brkove, a Ser Staffor Nye ima ogrtač purpurnoplave boje, sa velikom kapuljačom. Upravo će taj ogrtač biti pokretač jedne avanture. Dok se Ser Stafford nalazi u čekaonici frankfurtskog aerodroma, ne sluti da će ubrzo postati dio špijunske afere koja potresa čitav svijet njemu pristupa misteriozna djevojka. Ona od njega traži njegov pasoš i ogrtač, jer se boji da će je neko ubiti. Stafford uvijek spreman na avanturu grofici Renati Zerkovskoj predaje traženo, i biva uvučen u špijunsku aferu veću i od njega samog.

;; Ser Staford Naj otvori usta do granice njihovih mogućnosti, zevnu i onda se ispravi na sedištu. Blaženo je dotle sanjao kako peca na obali engleske reke. Imao je četrdeset pet godina, bio je srednje visine, a lice mu je bilo maslinaste puti i glatko izbrijano. Uglavnom je voleo da se oblači nastrano. Kao čoveku iz ugledne porodice nije mu smetalo da se pojavljuje u takvim krojačkim ćefovima. Mrštenje daleko konzervativnije odevenih kolega na njegovu pojavu budilo mu je gotovo zlurado zadovoljstvo. Odavao je utisak mužjaka iz osamnaestog veka. Voleo je da bude primećen. Posebna ludorija na putovanjima bio mu je jedan banditski ogrtač koji je svojevremeno kupio na Korzici. Taj komad odeće bio je purpurnoplave boje i imao skerletnu postavu i gargantuarisku kapuljaču koju je vlasnik, ako je želeo, mogao da navuče preko glave i izbegne padavine. Ser Staford Naj bio je i razočaranje za diplomatske krugove. Nije ispunio očekivanja iako je u mladosti označen kao neko predodreñen za velike stvari. "

I sve bi to bilo uredu, da se autorica držala dobro razrađene tematike po kojoj su njena djela i poznata. Engleska suzdržanost uz dozu belgijskog šarma na koju sam navikla u dosadašnjim djelima Agathe u knjizi "Putnik za Frankfurt" nema je ni u tragovima. Roman je izdan 1970. godine i prdstavlja rekla bih pokušaj autorice da napiše špijunski roman zasnovan na teoriji zavjere.
Teorija zavjere o tome kako je Hitler živ, blijedo je razrađena i nije usklađena sa ostatkom radnje romana. Studentski nemiri koji su potresali svijet tih godina su predstavljeni kao anarhistički pokret omladine zavedene novcem.